Information om lager

5857832509_f0d288687a_nKursen konstruktion ska börja med ett avsnitt som handlar om kullager, rullager och glidlager, dvs olika sorters lager för att något ska kunna snurra med liten friktion. I kommentarer till detta inlägg ska alla i klassen ge länkar, citera och med egna ord berätta om vad lager är, vilka olika sorter det finns, hur man använder dem etc.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

13 Responses to Information om lager

  1. Philip Demming, Linus Holmberg says:

    Det finns olika typer utav lager, här förklaras tydligt hur ett kullager fungerar, men även varför man använder det.

    För att minska friktionen används små kulor som rullar mot de olika ytorna istället.

  2. Kullager är ett rullningslager där själva rullkropparna utgörs av kulor.

    Kullagret uppfanns ursprungligen av Leonardo da Vinci. I sin moderna form började det utvecklas under andra hälften av 1800-talet. Då användes det mest till cyklar och till hästdragna vagnar.

    En av de mest kända tillverkarna av kullager är svenska SKF, där det sfäriska kullagret skapades av Sven Wingquist

    Kullager används i fordons, skateboard, maskiner osv. De hjälper typ “rörelserna” så att de ska kunna röra sig bättre, som på en skateboard tex, där sitter de i hjulen och då rullar skateboarden bättre.

  3. Hampus engevik, Philip nyman says:

    http://www.kullager.se/
    http://www.nomo.se/
    http://www.rotera.se/
    Rullningslager är ett samlingsbegrepp för lager baserade på rullningsprincipen såsom kullager och rullager. Detta står i motsats till glidlager, där de roterande delarna glider mot varandra.

  4. Erik O Karl says:

    http://www.kullager.se/sv/category/574/Lager
    http//www.skf.se
    Lager kan man hitta i nästan allt som rullar eller rör sig, här är några exempel på olika lager.

    Axialvinkelkontakkullager
    Axialspårkullager
    Cylindriska Axialrullager
    Cylindriska Rullager
    Koniska Rullager
    Lagerhus
    S-lagerenheter
    Spårkullager
    Sfäriska axialrullager
    Sfäriska kullager
    Sfäriska rullager, enradiga
    Vinkelkontaktkullager, enradiga
    Vinkelkontaktkullager, tvåradiga

    Kullagret i den form vi känner idag tillskrivs ofta Leonardo da Vinci
    Men det började inte utvecklas på riktigt förän på 1800 talet.

  5. Gustav Dijkstra says:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullningslager
    http://www.skf.com/group/products/bearings-units-housings/ball-bearings/principles/bearing-data-general/materials-for-rolling-bearings/materials-for-bearing-rings-and-rolling-elements/index.html
    http://www.kullager.se/
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullager
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullager
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lager_(teknik)
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Glidlager

    Rullningslager är ett samlingsbegrepp för lager baserade på rullningsprincipen såsom Kullager och Rullager.Används för att ta upp kraften som axeln utsätts för. Flera lagertyper kan även ta kombinerade belastningar. Olika material: Metall, keramik och polymera. Vanligaste materialet är ”Kullagerstål” som består av ca 1% kol och 1,5% krom.

    Olika Företag som gör lager: FAG, SKF, INA, NSK, NTN, Timken.

    Glidlager är ett lager för att uppta krafter som bygger på en bärande vätskefilm, vanligen olja eller fett. Det består av en cirkulär glidbana som ligger an mot båda de ytor vars friktion skall minskas

  6. Oscar B och Andreas B says:

    http://www.kullager.se/sv/category/574/Lager
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Glidlager
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullager
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullager

    Lager används för att sänka friktionen mellan ytor och axlar. Materialen som man använder för mestadelen är bronser, plaster eller gummin. Till rullningslager används dock stål.

  7. Simon Hagelin says:

    Rullningslager
    Rullningslager utvecklades som standardelement under andra hälften av 1800-talet och början av 1900-talet. Rullningslager är ett samlingsnamn för rullager och kullager.

    Kullager
    Det enradiga spårkullagret är det vanligaste lagret och består av en innerring och en ytterring med en rad kulor inuti. Det används bl a i växellådor i personbilar samt tvättmaskiner.

    Rullager
    Det koniska rullagret är det vanligaste rullagret, det är uppbyggt av rullar som är vinklade som en kon. Det används bl a i växellådor, järnvägshjul och lastbilar.

    Länkar:
    http://www.ne.se/lang/rullningslager
    http://www.alltomlager.se/Rullningslager.htm
    http://www.spekuma.se/fakta_lager.htm

  8. Nathalie says:

    Kullager: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullager
    Att välja lager: http://www.skf.com/files/869711.pdf
    Olika sorters lager: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lager_(teknik)
    Det finns t.ex rullager, kullager, rullningslager, glidlager, radialkullger, radialrullager.
    Vad ett lager tål beror på vilket typ av lager det är.

  9. Maia Lundström says:

    Lager har som huvudfunktion att hålla exempelvis axlar på plats. Det ska ha lite friktion och snurrar.
    olika lager är: kullager, rullningslager, glidlager, radialkullager, axiallager, radialrullager, Man väljer lager efter belastning. Kullager används vid små belastningar, rullager används vid större belastningar och vid mindre om stötar förekommer. Vid axialbelastningar används spårkullagret.
    http://www.skf.com/files/869711.pdf
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lager_(teknik)

  10. Amanda Pekkari says:

    http://www.vsm.skf.com/se-se/cars/chassis/wheelbearings.aspx

    Information om navenheter, lager och vad de används till, från skf.

  11. För att något ska få kallas lager krävs det att man har två maskindelar, vilka ska rotera kring varandra, med lager emellan. Lagret möjliggör friktionsfri rotation mellan maskindelarna bl.a. med hjälp utav fett. Man vill åstadkomma så liten friktion som möjligt för att maskindelarna inte ska slitas ut.
    Lagren kan både se ut och fungera på olika sätt. Det finns t.ex. kullager, rullager och glidlager. Kullager är en form av rullningslager. Kullagret har flertalet små kulor av stål som rullar mellan två stål-ytor i en cylindriskformat metallcirkel. Glidlagret är tunnare och fungerar på så sätt att två t.ex. stål-ytor med ett oljeskikt emellan glider emot varandra.
    I vardagligt syfte kan man se kullagren i Parishjulet på Liseberg, av SKF. De finns även i bilar både i hjulen och i motorn. I motorn finns det mängder av olika kullager. Allt för att arbetet i motorn ska bli så effektivt som möjligt. Övriga lager i motorn kan heta nållager, ramlager, växellådslager med mera.

    http://www.ne.se/enkel/lager
    http://www.twostrokerider.se/artiklar/1561

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s